Obecnie Piotruś jest w V klasie. Jest chłopcem bardzo otwartym i pogodnym. Chętnie godzi się na wszystkie formy oddziaływań rehabilitacyjnych. Bierze udział w zajęciach metodą Knillów, zajęciach metodą Weroniki Sherborne, zajęciach na basenie. Korzysta z elementów terapii integracji sensorycznej, gimnastyki korekcyjnej, terapii logopedycznej, zajęć z orientacji w przestrzeni.
Bardzo szybko nawiązuje kontakt emocjonalny z drugą osobą. Zapewnia o wyrazach sympatii i dopomina się tego w stosunku do siebie. Chłopiec wie jak zachować się w wielu sytuacjach społecznych (zna zwyczaje świąteczne, obyczaje, kadrę całego ośrodka). Trafnie i adekwatnie używa zwrotów grzecznościowych. W trakcie nauki Piotruś poszerzył swój poziom wiedzy o świecie. Rozwija umiejętność tworzenia i definiowania pojęć oraz myślenie abstrakcyjne. Liczy na konkretach, ma bardzo dobrą pamięć słuchową oraz umiejętność kojarzenia wcześniej zasłyszanych dźwięków czy głosów.
W maju 2005 roku Piotruś przystąpił do I Komunii Świętej. Bierze udział we wszystkich akademiach szkolnych, kółku teatralnym. Już nie na siedząco na krzesełku lecz samodzielnie stojąc.
Kompetencje dziecka w oparciu o skalę Gunzburga oraz obserwacje terapeutów pracujących z dzieckiem (rok szkolny 2004 / 2005)
I. Strefa: Obsługiwanie siebie
Jedzenie:
· używa bez trudności widelca
· obsługuje się przy stole i je bez większej pomocy
Poruszanie się:
· wchodzi i schodzi po schodach obiema nogami na każdy stopień
· chodzi do sąsiadów i pobliskich miejsc
Toaleta i mycie:
· myje twarz mniej lub bardziej dokładnie
· myje zęby
Ubieranie się:
· rozbiera się i ubiera z małą pomocą
II. Sfera: Komunikowanie się
Język:
· rozumie proste pytania i daje sensowne odpowiedzi
Ujmowanie różnic:
· odróżnia lewy i prawy w odniesieniu do samego siebie
· nazywa dni tygodnia i wszystkie dobrze rozumie
Liczby i wielkości:
· potrafi policzyć mechanicznie 10 przedmiotów
Posługiwanie się ołówkiem:
· trzyma ołówek, potrafi rysować kreski pionowe i łuki
III. Strefa: Uspołecznienie
· odtwarza „gra” usłyszane historyjki
· śpiewa, tańczy przy muzyce
· chodzi po drobne sprawunki poza dom ( z przewodnikiem)
IV. Strefa: Zajęcia
Sprawność manualna:
· potrafi zdjąć pokrywkę, odkręcić nakrętkę, przekręcić zamek zatrzaskowy
Zręczność:
· potrafi podskakiwać na dwóch nogach
V. Strefa: Funkcje poznawcze
· potrafi wyklaskiwać rytm
· potrafi przyswoić treść wiersza lub piosenki
· rozpoznaje odgłosy zwierząt, otoczenia, instrumenty muzyczne
· ma orientację w schemacie ciała
· potrafi samodzielnie pokonywać szlaki komunikacyjne na terenie ośrodka (internat – klasa szkolna)
Autor:
Monika Wiraszka